Fotografía: Fragments de realitat

El festival de fotoperiodisme Visa pour l'Image de Perpinyà ofereix una trentena d'exposicions i vetllades fotogràfiques en una edició marcada per la crisi

Montse Frisach
Perpinyà
"Ja és oficial: el fotoperiodisme s'està morint. S'està a punt de morir. Ja és mort". Aquestes contundents paraules són de Jean-François Leroy, director del festival de fotoperiodisme Visa pour l'Image de Perpinyà, que avui obre les seves portes a la ciutat nord-catalana. Considerat la cita ineludible del fotoperiodisme internacional, Visa pour l'Image va celebrar l'any passat el seu 20è aniversari, cosa que prova la seva consolidada situació, però, en canvi, la 21a edició arriba en temps difícils per als professionals del fotoperiodisme i del periodisme en general. Així ho constata Jean-François Leroy, que denuncia la "reducció significativa dels encàrrecs de revistes, el descens de les tarifes i la proliferació de les imatges sense drets d'autor", així com, assegura, la tendència cada cop més gran dels mitjans de comunicació de deixar de banda la informació de "la història real del món" a favor d'una "actualitat més superficial i frívola".


Malgrat aquesta situació, Visa pour l'Image continua amb força i de nou, com l'any passat, ha programat una trentena d'exposicions, debats, trobades professionals i les populars vetllades. Precisament en el marc de les vetllades, en les quals es projecten imatges de fotoperiodistes de tot el món, el dia 2 hi participarà el fotògraf de l'AVUI Francesc Melcion, que presentarà un conjunt d'imatges del seu recorregut pel riu Mekong, a Cambodja, l'any 2002.


El festival –amb la setmana professional que s'allarga fins al dia 6 i les exposicions que estaran obertes fins al dia 13– porta enguany a Perpinyà l'obra del prestigiós fotògraf iranià Abbas, del qual es veuran una sèrie d'imatges que reflexionen sobre el món islàmic. L'autor, a través de les seves fotos, tracta de donar resposta a qüestions com de quina manera s'han alimentat de l'islam fenòmens com l'islamisme i el jihadisme. La fotògrafa Alexandra Avakian també centra la seva exposició a Visa en els seus viatges per terres musulmanes al llarg de vint anys.


Del Vietnam a Somàlia

Com Avakian, la fotògrafa Françoise Demulder, morta l'any passat, va tractar alguns aspectes del món àrab però també va cobrir conflictes com la Guerra del Vietnam, Angola, Cambodja, Etiòpia... Pascal Maitre mostra les seves imatges de Somàlia –segons el títol de la seva mostra, "un país abandonat per tothom"–, mentre que el fotògraf afganès Zalmaï exposa la tragèdia humana al seu país.


Eugene Richards, en canvi, tracta la guerra de l'Iraq des del punt de vista dels americans que s'han vist afectats en les seves vides, d'una manera o altra, per aquest conflicte. Als Estats Units també se situa l'obra fotogràfica de Brenda Ann Keneally, guardonada amb el premi Canon a la Dona Fotoperiodista, que mostra la vida de noies de la classe obrera a la ciutat industrial de Troy.


Un caire ben diferent, però també ben americà, tenen les fotografies de Callie Shell per a la revista Time Magazine de la crònica del trajecte cap a la presidència dels EUA de Barack Obama. Shell va seguir el periple del president americà, des dels seus primers passos com a candidat l'any 2006.


D'altra banda, Stanley Greene, que és un dels fotògrafs que més vegades ha presentat els seus treballs a Perpinyà i conegut per les seves fotos de conflictes bèl·lics, exposa enguany imatges molt més festives de "sexe, drogues i rock & roll", fetes entre els anys 1975 i 1985.
http://www.avui.cat/cat/notices/2009/08/fragments_de_realitat_70198.php

Comentarios

Entradas populares